Працівники банків можуть зловживати необізнаністю клієнтів та нав’язувати ті чи інші додаткові послуги, зокрема укладення договору страхування, стверджуючи, що він – “обов’язковий”.
Під час оформлення кредиту чи відкритті рахунку менеджери банків часто пропонують своїм клієнтам супутній продукт – страхування. У багатьох випадках це створює додаткові зручності для клієнтів. Наприклад, ви може придбати потрібні банківські та страхові послуги в одному місці. Проте іноді обов’язковість оформлення договору страхування може нав’язуватися клієнту.
Коли обов’язково потрібно оформлювати страховку?
У деяких випадках страхування справді є обов’язковим. Якщо ви вирішили придбати житло в іпотеку, то необхідно застрахувати від знищення або пошкодження квартиру чи будинок, які є предметом іпотеки. Це вимога статті 8 Закону України “Про іпотеку”.

Детальніше про ризики, від яких можна застрахувати нерухомість, читайте у статті:
Оформлення “автоцивілки” під час автокредитування
Кожен власник авто зобов’язаний мати поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (“автоцивілку”). Під час видачі кредиту на автомобіль банки зазвичай включають оформлення “автоцивілки” до пакета послуг. Водночас законодавство не вимагає від банківської установи оформлювати такий поліс під час видачі кредиту.
Якщо ви погодилися на оформлення “автоцивілки” в банківській установі, нагадуємо, що обов’язок банку – дати клієнту можливість обрати страховика з переліку акредитованих страхових компаній (вимога статті 20 Закону України “Про споживче кредитування”). Читайте про те, які збитки покриває ОСЦПВ, у статті:
Врахуйте, що, коли ви берете кредит на купівлю автомобіля, працівники банку можуть пропонувати вам оформити КАСКО – застрахувати автівку на випадок типових транспортних ризиків, таких як ДТП, викрадення чи пошкодження. У такий спосіб банк убезпечує себе від втрати об’єкта застави. Відмова в укладенні такого договору може бути причиною для відмови у видачі кредиту. Визначитися з вибором ви зможете завдяки статті:
В яких випадках банк може нав'язати непотрібну страховку?
Найчастіше банки пропонують страхові послуги, коли клієнти беруть кредит. Нагадуємо, що страхування не є обов’язковим, якщо ви берете споживчий кредит (не автокредит чи іпотеку), відкриваєте рахунок, робите переказ коштів чи обмінюєте валюту.
Якщо ви справді хотіли б застрахуватися та схильні погодитися на пропозиції працівників банку, обов’язково порівняйте запропоновані умови з пропозиціями інших страховиків та оберіть кращі умови страхування, що задовольнять ваші потреби.
Щоб перевірити, чи включена необов’язкова страхова послуга до вашого кредитного договору, уважно прочитайте угоду або запитайте про це співробітника банку. Банкам заборонено вимагати від клієнта придбання товарів чи послуг, це не є обов’язковою умовою надання банківських послуг відповідно до статті 55 Закону України “Про банки і банківську діяльність”.
Якщо працівники банку порушують ваші права або вас було введено в оману під час оформлення страхування, зверніться спершу до фінансової установи, а потім до Національного банку.